5. Streaming for norske brukere – Et refleksjonsnotat fra ide til gjennomføring

Streaming av spill har blitt mer og mer populært den siste tiden, og for undertegnede som er glad i spill er dette artig å følge med på. Folk som sender ut live video mens de spiller og kommenterer på nettet. Jeg har mange venner som gjør det, og ser man rundt på Youtube (http://www.youtube.com) eller Twitch(http://twitch.tv) finner man mange flere.

1. Ideen

Min ide går ut på å samle og registrere alle norske brukere av dette til en og samme side, den ultimate siden for å kunne se, kommentere og chatte med spillere som streamer på norsk på en enkel og oversiktlig nettside.

Hvorfor?

Når man kjemper med 100.000vis av andre streamere på nett er det vanskelig å få oppmerksomhet. Det skal bli enklere med min tjeneste som gir plass til norske streamere med mindre konkurranse og et mer innsnevret og nasjonalt marked. Tilgangen vil også bli enklere for yngre spillere som streamer spill som Minecraft osv. på norsk. Du som streamer kan også konkurrere live med venner, kjøre speedruns (Spille igjennom spill så fort som mulig), eller gi kommentarer under førstegangsspilling av et nytt spill f.eks. Kort sagt, en samlingsplass og underholdningsplattform hvor man kan se, diskutere, oppdage og knytte bånd med andre norske spillere.

twitch.tv Hvor skal jeg begynne?
twitch.tv Hvor skal jeg begynne?

2. Finnes det liknende tjenester, hvem er konkurrenten, spennende nykommere i markedet

Som nevnt er jeg ikke den første som lanserer en streamingportal. Twitch har vært store i mange år, og man finner også liknende tjenester på blant annet YouTube, Vimeo og Playstation 4. Gamer.no kjører også litt streaming, men det er mest fra esport-konkurranser, det meste gjennom Twitch. Som et eksempel finnes det også en internasjonal gjeng borti USA som holder et årlig arrangement hvor de samler inn penger til veldedighet to ganger i året ved å avholde et maraton hvor de spiller igjennom spill så fort de bare klarer. De er i gang nå, så vil du sjekke det ut er linken her: (http://gamesdonequick.com) Etter en del research har jeg ikke funnet noen som har akkurat denne visjonen som jeg har nevnt ovenfor.

3. Hvordan senker du transaksjonskostnader ved tjenesten?

Siden jeg ikke selger noe materielt vil ikke transaksjonskostnadene være høye. Det er brukerne selv som skaper innholdet, jeg står bare for rammeverket rundt. Jeg må fortsatt sette opp siden, og implementere oppdateringer og vedlikehold underveis, og Twitch er allerede en tjeneste som er godt etablert og har mange brukere. Jeg overfører bare video og chat hvor folk allerede er medlem over på min side, og gir dem mulighet til å registrere seg i et norsk streamingmiljø.

4.Skaper den nettverkseffekter

Ideen er bygget rundt nettverkseffekter. Fordelen er at dette streamingkonseptet allerede er kjent og relativt stort internasjonalt, og allerede har mange brukere, og brukere som kjenner hverandre. Ifølge Metcalfs lov er det allerede mange forbindelser mellom brukerne, så jeg slipper å starte fra scratch. Eller for å si det på en annen måte; det er et nettverk som allerede eksisterer, jeg vil bare gi dem en ny arena. Det skal bli enklere for seere å kunne finne og følge norske spillere, samtidig som spillerne selv får mer oppmerksomhet enn de ville ha gjort som en liten link av tusenvis av linker til internasjonale streamere. At det blir en vinn/vinn for alle parter. For å nevne et sitat av Mark Zuckerberg fra World Economic Forum i Davos; “Folk gjør allerede det de vil gjøre. Du må gjøre det enklere for dem å gjøre det de allerede gjør”. Utfordringen blir å vise at siden min eksisterer, og at det er en enklere portal å bli lagt merke til på. Med dette i tankene vil jeg bruke Google Adwords, (http://www.google.no/adwords) sosiale medier og media aktivt.

5.Skaper den Increasing returns

Økende utbytte er noe som skjer for de fleste digitale tjenester. Gjennomsnittskostnadene for tjenesten vil mest sannsynlig ikke stige i fremtiden. Har jeg først fått nettsiden opp å stå, vil ikke utgiftene bli annet enn oppdateringer og vedlikehold fremover. Men her har jeg også utvidelsesmuligheter etter hvert, til kanskje å streame større arrangement med norske kommentatorer (kanskje slå meg sammen med gamer.no?), selge streamingutstyr, spilleffekter osv, skulle tjenesten fungere. Jo flere som bruker den, jo mer penger vil det bli i kassa.

6.Hvilke ressurser er du avhengig av for å realisere ideen (kapital, teknologi, personer/ kompetanse)

Jeg har allerede et kurs i nettprogrammering, så det å sette opp og designe nettsiden vil jeg klare selv. Men det å få til et registreringssystem vil jeg nok trenge hjelp til. Heldigvis har jeg venner som er utdannet programmerere, så muligheten er der for å få hjelp til en billig penge. I tillegg vil jeg i starten benytte meg av streamingtjenesten Twitch, og få de norske brukerne der over til min nettside. Det kan også være lurt å få tak i en moderator etter hvert, som sørger for at alle som registrerer seg er norske, driver med spill på streamene sine og sørger for at folk ikke skriver stygge ting til hverandre i chatterommene. Siden skal være fri for netthets.

7.Hvordan bygge organisasjonen/sette sammen teamet hvilke tjenester kan du kjøpe, hvilke må du ha selv

Av ting som er å tenke over nå kommer jeg langt med en programmerer for å ta seg av tekniske detaljer som kontoregistreringer og overføring av streamer fra Twitch. Ellers vil jeg involvere siden min med Google Adwords for å nå flere. Ved å by på eventuelle nøkkelord som “norsk spillstreaming” og “norske spillkommentatorer”, f. eks, håper jeg å flytte linker til nettsiden min opp i Googles søkemotor. Jeg vil også bruke litt penger på epostannonseringer og sosiale medier, evt. bannerannonser på allerede godt etablerte og relevante sider i Norge som har med spill å gjøre. I tillegg må jeg kjøpe domene, designerprogram har jeg selv. Jeg ser også lønnsomheten av epostmarkedsføring, og når folk registrerer seg får jeg muligheten til å sende nyhetsbrev, informere om oppdateringer, nye spillere, konkurranser osv. Skulle trafikken øke kan det være aktuelt å få inn leie inn en til å ta seg av dette.

8.Hva er absolutt minimum til å lansere ideen

Siden trenger ikke være 100% på plass, men jeg er avhengig av et system som kommuniserer med Twitch. Jeg er også avhengig av at folk får vite om det, og en smart måte er nok ved å opprette en blogg om arbeidet med siden, samt en Twitter og Facebook konto, slik at folk får vite om prosjektet allerede før det tekniske er oppe og står. Jeg vil også kjøre ut mailer til venner og folk jeg vet driver med streaming i Norge, og høre om de er interessert, slik at de kan være med på å sparke i gang nettsiden ved lansering.

9.Hva slags forretningsmodell/inntektsmodell

Det er en liten jungel av forretningsmodeller der ute, men siden jeg ikke selger noe kan jeg heller ta betalt for det. Derfor vil det å ta i bruk annonser for nettsiden være en mulig inntektskilde. I tillegg kan jeg bruke det til min fordel, for hvis brukerne går lei alle annonsene, kan de få mulighet til å “oppgradere” kontoen sin for noen kroner i måneden for å bli kvitt dem. Det forutsetter jo blant annet at jeg må sørge for at nettsiden ikke fungerer når eksterne programmer og “addons” til nettleseren som “Adblock” er skrudd på. (Krokan, 2013, s. 253) I tillegg går det an å ha en doneringsknapp på sidene, noe jeg har sett andre internasjonale streamingsider bruker for å kunne vedlikeholde siden. Det er ikke mange kronene i måneden, men folk betaler, og det funker så lenge brukerne liker siden og innholdet.

10.Hva vil være kritiske suksessfaktorer for at tjenesten skal bli vellykket

Det største nøkkelordet her er promotering. Skape blest og oppmerksomhet rundt siden. Få kontakt med folk som allerede bruker Twitch, og få dem til å hjelpe meg i lanseringsfasen. De tjener på å markedsføre det videre, ved å promotere seg selv, samtidig som nettsiden min tjener på det. Jeg må være aktiv i relaterte forumer, og ta kontakt med spillrelaterte magasiner og sider på nettet som kanskje kan hjelpe meg med litt gratis markedsføring. Det er også viktig at det tekniske fungerer, og at det er enklere å finne frem til streamere som man vil se på, chatte om og med, eller følge, enn det er på Twitch sine hjemmesider.

Så det å “promotere som et helvete”, være aktiv og få den tekniske grunnmuren på plass for å gjøre det enkelt for brukeren vil være kritiske faktorer som skiller denne ideen fra suksess eller fiasko. Resten av implementeringen kan komme etter hvert. Men aller viktigst er det nok å ha troen på seg selv og ideen hele veien. Mister du det, mister du alt.

En enkel grafisk fremstilling av nettsiden
En veldig enkel grafisk fremstilling av nettsiden nå brukeren er logget inn og ser på en stream.

Kilder

Krokan, A. (2013). Den Digitale Økonomien. Latvia: Cappelen Damm.

Twitch: http://twitch.tv

Gamer: http://gamer.no

Digitale forelesninger av Karl Philip Lund og Ludvig Høegh-Krohn i studiet Digital Markedsføring ved Markedshøgskolen i Oslo.

Blogg: https://arnek.wordpress.com/2014/01/23/nettverkseffekter-og-increasing-returns-hva-skjera/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s