Content is king             Contentfigur

Dette sitatet ble brukt av sjefen for Microsoft, Bill Gates, i en artikkel han skrev så langt tilbake som i 1996. Hovedpoenget hans var at innholdet på nett er det som skaper markedet og pengene, ikke nødvendigvis leverandørene rundt. Selv om butikker tjener penger på å selge datamaskiner og nettleverandører på fibernett, er det brukerne som kreativt skaper opplevelsene og innholdet. Har du et godt skrevet, relevant og unikt innhold innenfor din markedskategori, er sjansene større for at du blir trodd på, at du havner lenger opp i søkemotorene og blir tatt seriøst. Bruk enkle og forståelige setninger, og som vi har vært inne på, at alle elementene henger sammen på en fornuftig måte.

Fjern irrelevant innhold

Tenk også over om du kan gjøre noen brukertester underveis. Sjekk hva besøkende er positive til ved nettsiden din, og hva du kan forbedre. Et annet tips er å registrere siden hos noen som kan analysere siden din, som for eksempel Google Analytics, CrazyEgg, Clicky, osv(http://www.sparringmind.com/best-web-analytics/ og https://www.americanexpress.com/us/small-business/openforum/articles/the-10-smartest-web-analytics-tools/). Det finnes et hav å velge imellom, men siden Google er den mest brukte søkemotoren her i landet, er Google Analytics et greit sted å starte. Her kan du følge med på hvor mange som besøker siden din, hvor de klikker, hvilke sider de kommer fra, og hvor lenge de blir værende på siden din for å nevne noe. Et veldig smart verktøy for å ha full kontroll både under og etter design-prosessen. Finner du noen sider som er lite besøkt, eller kanskje du selv har noen sider du føler kanskje blir litt overflødige? Fjern dem. Få det bort. Det er ikke vits i å kaste bort tid og ressurser på innhold ingen besøker eller bryr seg om. Velg heller å ha en side med mindre og relevant innhold, enn masse undersider som nesten aldri blir besøkt.

Et utklipp fra arngren.net. Hentet fra http://www.hallamininternet.com. Lurer på hvor mange salg denna karen fikk?

Unngå “ditt søk gav ingen resultater”

Det er en fordel at kunden har mulighet til å søke rundt på siden din. Derfor er lurt å opprette et søkefelt slik at de enkelt kan finne frem til produkter eller informasjon de søker etter så fort som mulig. Noe som er frustrerende da, er at de kan havne på en automatisk generert blank side som sier at søket var resultatløst, hvis de søker på noe som ikke eksisterer på siden din. Jeg sier ikke at du skal finne opp sider som inneholder det de søker på, for folk søker på de rareste ting, og resultatet hadde nok ikke vært særlig positivt for hverken deg eller den besøkende. Men det er 3 ting jeg kan anbefale deg.

Fra hjemmesiden til Expert. Kan ikke skjønne at de ikke har dette?
Fra hjemmesiden til Expert. Kan ikke skjønne at de ikke har dette?

Bytt ut tekst – Ta inspirasjon fra fysiske butikker. Spør du betjeningen i en dagligvare etter et produkt de ikke har, er det normalt å få tilbake “Beklager, men det er vi dessverre utsolgt for”, eller “Beklager, det produktet finnes ikke i sortimentet vårt” osv. Vær høflig, og beklag til kunden. Det samme gjelder om de søker etter informasjon. Og er det et produkt du ikke har inne, informer om når det kommer inn igjen. Dermed blir tonen mye mer høflig, og du kan gi kundene dine en positiv opplevelse selv om de ikke fant det de lette etter.

Referer dem – I tillegg til en høflig beklagelse, kan du kanskje sende dem tilbake til startsiden eller produktkategorien de søke innenfor? Evt. vise til andre liknende produkter som er i tråd med deres søkeord? Du kan også komme opp med alternativer som er tilnærmet lik søkeordet. På samme måte som i Google, hvis man skriver feil f.eks. så spør Google “Mente du …..?” Kanskje var det det de mente, kanskje ikke. Uansett har de fått andre alternativer.

Som et lite men, krever det en del programmering for å få til, og det er ikke det viktigste du skal prioritere. Men har du en side som etter hvert får mye trafikk vil dette fort bli aktuelt. Det som kanskje vil være enda mer aktuelt er å bruke kundedata.

Bruk kundedata – Klarer du å samle inn data fra kundene dine kan du bruke det til din egen fordel. Logger de seg på siden din? Er det noen som har handlet der? I tillegg til å kunne drive e-postmarkedsføring vil du også finne ut av hva hver kunde ser på, søker etter og eventuelt kjøper med analyseverktøy. Og skulle de ende opp med å søke på et produkt eller informasjon du ikke har, kan du anbefale dem andre produkter eller annen informasjon som baserer seg på hva kunden har sett mest på, kjøpt mest av, osv. Da er sjansene større for du skaper en mer personlig opplevelse for kundene selv om det er noe du ikke har på siden, samtidig som du kan ende opp med et salg allikevel.

Forrigefigur
Nestefigur 0-meny1-introduksjon12-vithvaduselger13-struktur14-presentasjonsdesign15-typografi16-contentisking27-justerknapper18-farger19-andreelementer110-funksjonalitet111-trender112-oppsummering1

Leave a comment